Hasznos ötletek

Hogyan készül a motoroscsizma? A 120 darabból álló kirakós története

 

Amikor veszünk egy új motoros cipőt vagy csizmát, többségünk bele sem gondol, hogy hány munkaóra és milyen sok összetevő kell ahhoz, hogy elkészüljön a profi védelmet nyújtó lábbeli. Mi utánajártunk, hogy miért is áll 120 (!) darabból a minőségi csizma…

A német Daytona gyárban járunk, ahol – más vállalatokhoz hasonlóan – a háromdimenziós, számítógépes tervezéssel indul egy-egy új modell története, majd tíz lépésben ölt alakot a csizma. Amint véglegesítik a tervrajzát az első állomáson, vad zakatolásba kezdenek az olasz Comelz bőrvágó gépei, melyekkel kiszabják az addig csak rajzon látott formákat.

Mint egy kirakós – összesen 120 apró elemet kell milliméterpontosan rögzíteni az összeállítás során

Ezek előbb a varrodába kerülnek, s itt Pfaff hímzőgépekkel „rajzolnak” mintát az egyes bőrdarabokra, illetve egyszerű fémsablonok és hagyományos bőrvarrógépek segítségével helyezik el a – bokarésznél kiemelt fontosságú –, masszív protektorokat, hogy oldalirányú ütközésnél se sérülhessen meg a motoros lába.

Minőségi alapanyag a tökéletes motoros csizmáért

Nagy figyelmet fordítanak a Daytona eggenfeldeni gyárában az alapanyagok beszerzésére és ellenőrzésére, tudva, hogy csak így lehet tökéletes a csizma. Például az elsőosztályú marhabőr külső részhez néhány modellben vékonyabb, mégis ellenállóbb kecskebőr belső borítást illesztenek, mely kettős előny viselőjének: utóbbi rugalmas, ezért szabad mozgást biztosít, ugyanakkor segít kánikulában elvezetni az izzadtságot.

Nem okoz gondot a hosszabb séta sem a Daytonában – ami nem mellékes szempont egy motoros túrán –, mert anatómiailag pontos poliuretánhab öleli körbe a talpat, míg gyaloglás közben 3M fényvisszaverő gondoskodik a láthatóságról.

A Daytona motoros túracsizmák külső borítása speciálisan kezelt, víztaszító marhabőr, megtámogatva a vízálló és lélegző, 80%-ban poliamidból álló Gore-Tex betétjével. Aki fagyoskodott már motoron a beázott csizma miatt, minden bizonnyal értékeli, hogy itt tuti nem jut át a legdurvább eső sem... Az már csak ráadás, hogy a Daytona csizmák talpa csúszásmentes anyagból készül, hogy a motorról leszállva se érhessen "baleset".

Így születik a 120 darabból álló motoros csizma a Daytona gyárában

Amíg a csizmafelsőrész és - szár előkészítése zajlik, egy présgéppel sajtolják az orr-részbe a kemény, ellenálló betétet - aki csúszott már aszfalton és koptatta közben a csizma orrát, az pontosan tudja, milyen hasznos ez az erősítés.

Noha a Singer a legismertebb varrógépmárka, a motoros ruhák, csizmák stb. gyártói inkább a Pfaff-ot használják az embert és gépet próbáló feladathoz

Így jutunk el az összeállításig: protektorok, méretre szabott bőrdarabok és a vízállóságot biztosító Gore-tex betétek sorakoznak katonás rendben a polcokon, amikor megkezdődik a munka igazán látványos része. A többrétegű Gore-tex elemeket egyébként az 1947-ben alapított, francia Suteau-Anver gépei vágják ki, hogy pontosan illeszkedjen, és garantáltan ne fázz fel, ha naphosszat esőben motorozol.

 
Bármilyen hihetetlen, egy átlagos túra- vagy versenycsizma több mint száz (!) darabból áll, és mivel a német Daytonánál ragaszkodnak a folyamatos minőség-ellenőrzéshez, ezek mindegyikét kézzel állítják össze – nem látunk robotokat sem automatizált gépeket az üzemben.
 
 
Legtöbbünk minőségi csizmáiról ismeri a német családi vállalkozást, holott a két alapító, Reinhard és Helmut Frey már a hatvanas években komoly hírnevet szerzett magának tartós és kényelmes cipőivel
 
Talán meglepő, de fentről lefelé állítják össze a csizmákat, azaz előbb a szár és a lábfej készül el a betétekkel, protektorokkal együtt, majd amikor készen áll az utolsó elem – a talp – rögzítésére, egyszerű gépi sámfára feszítve készítik elő a félkész lábbelit. Ehhez előbb alaposan felmelegítik a felsőrészt, hogy könnyebben alakíthassák a melegtől rugalmassá vált bőrt, majd felkerül a többrétegű belső és külső talp, ami szintén kézimunkával, másodpercek alatt zajlik – nemes egyszerűséggel összepréselik a kétkomponensű ragasztóval alaposan átitatott felületeket.
 
 
Az utolsó állomás kettős célt szolgál: itt helyezik be a kényelmes talpbetéteket, egyszersmind töviről-hegyire ellenőrzik az immáron elkészült csizmát, hogy csak makulátlan és masszív vízlepergető réteggel bevont darabok juthassanak a boltokba
 
Csomagolás előtt még alaposan kisuvickolják és vízlepergető anyaggal vonják be a Daytonákat, melyek néhány pillanat múlva már utazhatnak is a világ minden pontján megtalálható viszonteladókhoz. Nálunk megtalálhatjátok a kézzel készült, német motoros csizmák teljes választékát, melyek 1957 óta egyet jelentenek a kényelemmel és a tartóssággal, miként azt el is várják a motorosok egy minőségi lábbelitől.

 

Korábbi Hasznos ötletek hírek:

2020-07-24 péntek Hogyan készül a motoroscsizma? A 120 darabból álló kirakós története

Amikor veszünk egy új motoros cipőt vagy csizmát, többségünk bele sem gondol, hogy hány munkaóra és milyen sok összetevő kell ahhoz, hogy elkészüljön ...

2020-07-20 hétfő Minőségi, LED-es sisakok akciója: Láss és látszódj!

Köztudott, hogy a balesetmentes közlekedés egyik záloga, ha időben és könnyen észreveszik a motorost. Ebben segít a sisakba épített, nagy fényerejű LE...

2020-07-10 péntek Kánikulában is hűvösen tart – kipróbáltuk a Bering Wixs dzsekit

Motorozz városban, autópályán vagy a hegyekben, a Bering szellős, mégis komoly védelmet nyújtó kabátja egyaránt helytáll majd. Mi is próbára tettük a ...

2020-05-30 szombat Vegyél részt ingyen a Continental Safety Hungary kétnapos képzésén

Jó lenne elmenni egy profi vezetéstechnikai tréningre, de sokallod az árát, esetleg félted a motorod? Akkor jó hírünk van: ha a Fokt Motornál vásárols...

Régebbi cikkek

Bagster (2014-04-28)
S100 újdonságok (2011-06-10)
Harmincon túl... (2010-11-30)