Hasznos ötletek

Hogyan válassz bukócsövet és bukógombát?

Közismert tévhit: a bukógomba vagy bukócső garantálja, hogy esés után is karcmentes marad a motor. Ezzel szemben az igazság, hogy a rosszul megválasztott vagy házilag barkácsolt védelmi eszköz néha többet árt, mint használ és csak fokozza a sérüléseket… Tanácsadónkban segítünk eligazodni, hogy miként válaszd ki a motorodat óvó felszereléseket.

A bukócsövek nagyjából száz éve részei a motorkerékpároknak, láthattunk ilyeneket már a háborús verdákon is. Ezzel szemben az angolul jellemzően crashpadként emlegetett, s magyarul sokkal találóbb hangzású bukógombák csak az utóbbi néhány évtizedben terjedtek el. Legyen szó bármelyikről is, sok-sok tévhit övezi őket, így elsőként kezdjük ezek lerombolásával!

A saját motoromat is masszív, a fényszóróig érő bukócső és haspáncél védi. Az együtt töltött két szezon alatt szerencsére nem volt „dolga” az alkatrésznek…

Miként válasz bukócsövet vagy bukógombát a motorodra?

Először is tisztázzuk: mit nyersz, ha felszerelsz egy ilyen védelmi eszközt a vasra?

Aki arra tippel, hogy 80-nal árkot fogva gyári állapotú marad a gépe, sajnos téved – azt csodának hívják, nem bukógombának…

A kisebb, kedvezőbb árú és egyszerűen felszerelhető bukógomba szerepe annyi, hogy eldőléskor ne a fényezett részek érjék a betont, illetve egyfajta biztosítékok (helyesen: biztosítók), hogy ezek sérüljenek a drágább alkatrészek helyett, vagy legalább is csökkentsék azok sérüléseit. Azaz röviden azért hasznosak, mert például megúszhatjuk velük, hogy a sérült motorból kifolyt olaj, hűtőfolyadék stb. miatt mozgásképtelenné váljon a vas.

A rövid száron ülő, s a motor hosszirányával megegyezően (elöl-hátul) megtámasztott bukógombák szára kisebb eséllyel hajlik el, így kevésbé tehet kárt a motorban nagy sebességű eséskor

Ugyanakkor választáskor figyelj rá, hogy bármennyire csábító a hosszú száron ülő, az idom síkjából messzire kinyúló bukógomba – mely látszatra hatékonyabban véd –, a nagy erőkar tempós elcsúszáskor nem csökkenti, hanem néha fokozza a kárt. Rögzítsd az erőforráshoz, motortartó csavarhoz vagy akár vázhoz, mindegyikben kárt tehet a nagy sebességgel földet érő és 8-10 centis erőkarral feszítő alkatrész. Ezért azt javasoljuk, hogy lehetőleg olyan bukógombát vásárolj, ami megbízható forrásból származik, és tesztelt, vagyis bizonyítottan védi a motort és nem tesz kárt benne kisebb elcsúszás során. Bizalmat keltőek a legalább három ponton rögzített modellek, melyek csúszáskor nagyobb eséllyel a helyükön maradnak.

„Érdemes alulról felfelé haladva, a haspáncéllal kezdve felépíteni a terepen is használt motorok védelmét”

A bukócső pont annyival nyújt többet, mint amennyivel többet „takar” az idomokból. Mivel ez akár körkörös védelmet ad a motornak, hatékonyabban véd az eldőlés, elcsúszás következményeitől, viszont kérdéses, hogy milyen stílusú vason „áll jól” ez a szett.

A bonyolultabb, például DCT-vel felszerelt erőforrásoknál különösen ajánlott a bukócső felszerelése

Retrómotoron, s különösen endurón még fokozza is a látványt, marconább, harciasabb kiállású tőle a géped, ugyanakkor furán mutat a teljes idomzatba burkolt típusokon – azokra is elérhető, persze, de van rá némi esély, hogy tanulóvezetőnek néznek a sok-sok cső miatt…

Ha már belevágsz, azt javasoljuk, ne állj meg „féltávnál”, vagyis ne elégedj meg csak az erőforrást vagy csak az idomokat védő bukócsővel. Elvégre eldőléskor ugyanúgy sérülhet a blokk, az olajteknő vagy a hűtőradiátor, és végeredmény szempontjából édesmindegy, hogy a hiányzó kenőanyag vagy hűtőfolyadék miatt kell az út szélén rostokolnod.

Ha biztosra szeretnél menni, érdemes az átalakítás nélkül, otthon is könnyen felszerelhető, és számos típusra elérhető olajteknővédővel, röviden haspáncéllal kezdeni, majd felfelé haladva jöhet az erőforrás sérülékeny részeit óvó motorblokkvédő bukócső. Mindkettő már 15-20 ezer forinttól elérhető – igazán nem nagy beruházás a hatékony védelemért. Felfelé haladva jöhet az idomokat körülölelő felső bukócső, s ha már ott jársz, ezt kiegészítheted a csőre rögzíthető táskákkal is, hiszen motoron minden apró hely sokat számít, ahová csomagokat pakolhatsz.

Három az egyben: védi a költségesen pótolható idomot, hűtőt és még a kisebb táskák, DRL-fényforrások stb. rögzítésére is ideális a felső bukócső

Az igazán alaposak megspékelhetik mindezt a ma már egyre költségesebb, LED-es fényszórókat védő kerettel, illetve a hűtőre szerelhető ráccsal, s így már tényleg teljes a kép.

Utóbbi nekünk is legalább két napnyi munkát és vagy ötvenezer forintot spórolt volna, amikor a Tátrában egy felpattanó kő kilyukasztotta a motor radiátorát, és elment az összes hűtőfolyadék.

Tetszik vagy sem, viszonylag komoly tanulópénzért győződtünk meg róla, hogy jobb az első sérülés előtt beruházni az ilyen felszerelésekre, hogy a váratlan baj ne tehesse tönkre a régóta várt túrát.

Korábbi Hasznos ötletek hírek:

2021-09-08 szerda Védelem magasfokon: a Forcefield története és fejlesztései

Ezúttal kicsit sem túlzás a "díjnyertes" és a "világelső" kifejezés – a Forcefield sok tekintetben a csúcs, ha protektort keresel. Főként az emeli ...

2021-09-02 csütörtök Mitől lesz egy ruha "jó bőr"? A motoros bőrruhák ABC-je

Sornégy vagy V2? Japán vagy európai motor? Talán még az előző két témánál is jobban megosztja a motorosokat, hogy a bőr vagy a Kevlarral-Cordurával er...

2021-08-27 péntek Nekem „kordura” kell… Rendben, de tudod, mi az a Cordura?

Gyakorlatilag minden textil motoros kabátra azt mondja a többség, hogy ez egy „korduraruha”, de kevesen tudják, mi is az a Cordura, mi a szerepe és eg...

2021-08-19 csütörtök Hogyan válassz bukócsövet és bukógombát?

Közismert tévhit: a bukógomba vagy bukócső garantálja, hogy esés után is karcmentes marad a motor. Ezzel szemben az igazság, hogy a rosszul megválaszt...

Régebbi cikkek

Bagster (2014-04-28)
S100 újdonságok (2011-06-10)
Harmincon túl... (2010-11-30)