Hasznos ötletek
KAV: tananyag lesz a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részletesebben bemutatják: miben (ne) motorozz, ha jót akarsz...
Idén márciustól hasznos vezetéstechnikai elemekkel bővül a hazai motoros képzés és összetettebb lesz a rutinpálya vonalvezetése is. Többek között a tudatos ellenkormányozás, a stabilizáló fék használata és a fókuszálás, azaz helyes nézőpont kiválasztása is nagy szerepet kap az órákon.
2021-től nagyobb hangsúlyt kap a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
Komoly előrelépés a korábbi rendszerrel szemben, hogy eddig jórészt alapfeladatok (elindulás, megállás, irányváltás stb.) szerepeltek a tananyagban, ezentúl viszont a vészhelyzetek elhárítását, az akadálykikerülést és kanyarodás közben a hátsó fék használatát, vagyis az ívszűkítést is megtanulják a nebulók.
(Majdnem) kétszer annyi nagymotor...
Sajnos hibásan szögezik le a KAV oldalán, hogy „a Magyarországon regisztrált motorkerékpárok száma 2001-hez képest több mint kétszeresére nőtt 2019 végére”, de ettől még valóban fontos megemlíteni: 2001-ben 93 088 motorkerékpár futott Magyarországon, míg 2019 végén már 185 943 (Forrás: KSH.hu).

Ráadásul az átlagos teljesítmény is nőtt – ideje volt hát a vizsgarendszer fejlesztésének.
Mivel egyre nagyobb a forgalom és gyorsabbak a járművek, elengedhetetlen, hogy a vezetők felkészültsége kövesse ezt a trendet. A vizsgarendszer átalakításával fontos lépést tettünk azért, hogy valódi vezetéstechnikai tudás szerzett tanulók kapjanak jogsit, ám ez nem minden: ha mégis beüt a krach, akkor a sisak, ruha stb. az utolsó védelmi vonal, ami segíthet megvédeni viselőjét.

Ideje volt már, hogy több figyelmet szenteljünk felszereléseknek… Elvégre sokan nem tudják, hogy a hibás méretű vagy rosszul rögzített kabát, csizma, protektor nemhogy csökkentené, hanem sokszor súlyosbítja az elszenvedett sérüléseket
Ezért döntöttek úgy a KAV-nál, hogy 2021-től "részletesebben oktatják a motorosok biztonságát szolgáló ruházat és védőfelszerelés kiválasztását, helyes használatát is."
Hogyan válassz sisakot, csizmát és motoros ruhát?
Addig is, míg elindul az idei oktatás, szeretnénk segítséget nyújtani, hogy felkészülten érkezz a vizsgára, illetve magabiztosan válassz magadnak sisakot, ruhát vagy csizmát. Most ezt a három termékcsoportot járjuk körbe gyártástól a tesztelésig – tarts velünk, mert sok újat tudhatsz meg a motoros felszerelésekről!

Jelentős különbséget fedezhetsz fel a Level 1 és Level 2 protik között: előbbiek legfeljebb 24 kN-ra enyhítik az ütés erejét, míg a Level 2-nél jellemzően 5 és 10 kN közötti értéket mérhetünk. Vagyis eséskor felére, harmadára csökken a testre ható erő, ha nem Level 1, hanem Level 2 protektor van a ruhádban – ezt is érdemes szem előtt tartani vásárláskor.
A ruházat kiválasztásánál az alapanyag, varrás és protektor szentháromsággal érdemes kezdeni, azaz nézd meg, milyen minőségű (pl. 500, 620, 900D stb.) Cordurával erősített a kabát és nadrág, mert ezen múlhat, hogy mennyi ideig „bírja” majd csúszás közben. Legalább ilyen fontos, hogy Level 1 vagy Level 2 protektor van benne, és persze a varrás, hiszen az lehet a leggyengébb láncszem: csak addig véd a ruhád, amíg összetartja az öltés…

Ne a márkát vagy az árat, hanem az alapanyagot, a varrást és a protektorok minőségét nézd meg! Ezek sokkal fontosabbak, minthogy milyen logó díszíti vagy melyik versenyző hordja a ruhát...
Kissé más a fejvédők helyzete, hiszen egységes szabvány garantálja, hogy tesztelték a bukót, és megfelel a biztonsági előírásoknak, vagyis itt inkább a részletekre érdemes összpontosítani. (csat vagy D-gyűrű, kényelmi extrák, karcálló, „páramentes” plexi, sisakbeszélő-előkészítés stb.) Hogy miként tesztelik a sisakokat a napjainkban bevezetett, új, szigorúbb módszerrel, arról itt olvashattok bővebben, míg korábbi cikkünkben jótanácsokkal láttunk el, hogy magabiztosan, tudatosan válassz sisakot magadnak. Sőt a mentőorvos is megszólalt, és elmondta: miért fontos, hogy nagymotoron zárt bukót viselj a "mosolygós" helyett.
Persze a fenti alapigazságok érvényesek a csizmákra is: a szárhosszúságon, a helyes méreten és a protektorok elhelyezésén, minőségén múlik, hogy megvéd-e, amikor baj van. Nem véletlen, hogy 100-120 darabból állnak a profi motoros lábbelik, miként arról olvashattatok a német Daytona gyárbemutatójában is, ahol végigkísértük a csizmák útját az első vágástól a kész termékig.

Reméljük, tudtunk segíteni, és persze kíváncsian várjuk az első beszámolókat, hogy pontosan milyen elemekkel is bővül márciustól a motorosok oktatása hazánkban. Mivel szerzőink között is van éppen suliba járó, korlátlan A kategóriára jelentkezett motoros, ígérjük, beszámolunk róla, hogy mit tapasztalt az oktatáson, a rutinpályán és a vizsgán.
Korábbi Hasznos ötletek hírek:
2021-02-11 csütörtök
KAV: tananyag lesz a motoros ruha kiválasztása és helyes használata
Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részlet...
2021-02-05 péntek
Dobozok és bukócsövek mesterei: így készülnek a Hepco&Becker motoros felszerelések
Lassan negyven éve indult a mára legendássá vált német cég története, igaz, kezdetben nem valódi gyár, hanem Paul és Beatrice lakásának egyik szeglete...
2021-01-21 csütörtök
Mindent a Cordura motoros ruhákról: alapanyag, kiválasztás és tisztítás
Miként válassz és hogyan tarts karban egy Cordura ruhát? Alapanyagok, trükkök és a leggyakoribb tévedések egy helyen a textil motoros ruhákról....
2021-01-18 hétfő
Best of 2020: a legnépszerűbb motoros felszerelések
Tán nem késő így január elején visszatekinteni, hogy melyek voltak a legnépszerűbb, egyben legjobb értékelést szerzett motoros termékek 2020-ban....
Régebbi cikkek
Új, átfogóbb sisaktesztszabványt vezettek be
(2021-01-11)
Fokt Motor ajándékutalvány - nem lőhetsz mellé
(2020-12-01)
Hogyan válassz női motoros kabátot?
(2020-10-30)
Daytona csizmák akár 40 ezer forint kedvezménnyel
(2020-09-12)
Minőségi, LED-es sisakok akciója: Láss és látszódj!
(2020-07-20)
Vadonatúj Bering motoros ruha nem csak endurósoknak!
(2020-05-22)
Bering Hoodiz – Láthatatlan védelem
(2020-05-15)
Mentőmotorosokat támogattunk
(2020-04-02)
25 éve lett tesztgyőztes a világ első karbonsisakja
(2020-02-28)
Praktikus és biztonságos bukósisak egyszerre?
(2020-02-10)
Elérhető a Shark EVO ES
(2020-02-01)
Okos motorosok kesztyű beszerző akciója
(2019-10-20)
Álláslehetőségek
(2018-05-18)
Fokt Motor Fesztivál meghosszabbítva
(2018-02-16)
Prémium minőség, vásári áron!
(2017-02-23)
Aláöltözők téli sportokhoz!
(2017-01-17)
144 féle SHARK modell akár 70% kedvezménnyel!
(2016-03-13)
A motorozás 10 elengedhetetlen terméke!
(2015-05-20)
Lepd meg a szerelmedet motoros felszereléssel
(2015-02-09)
Nem csak motorozáshoz lehet jó választás
(2015-02-03)
Megduplázzuk a karácsonyod
(2014-11-20)
Hogyan alakul a hőérzet a sebesség függvényében?
(2014-11-17)
Bagster
(2014-04-28)
Autó-Motor Tuning Show 2013
(2013-03-19)
Az Égi Zenekar emlékezete a PeCsa Music Hallban
(2012-09-17)
Autó-Motor Tuning Show 2012
(2012-03-29)
VARTA akkumulátorok
(2012-02-24)
KLAN fűthető ruházat
(2012-02-15)
Devils Börze a Népligetben!
(2011-11-09)
Nagy Karácsonyi kedvezmény-maraton
(2011-09-22)
S100 újdonságok
(2011-06-10)
SHARK – Vision R - JELENTŐSEN JAVULÓ KILÁTÁSOK!
(2011-04-20)
EMAT – 15. DEVILS MOTOR SHOW
(2011-03-22)
Harmincon túl...
(2010-11-30)
SHARKTOOTH - a sisakbeszélők új generációja!
(2010-10-26)
Fűtőpatronos motoros kabátok a Bering-től!
(2010-10-05)
Segura vízálló sportruha
(2010-09-17)
Megmondjuk neked, miért a SHARK sisakot válaszd!
(2010-07-08)
Fény az éjszakában!
(2010-04-20)
Kiegészítők és extrák a motorod számára
(2009-10-09)
Hogy a motorod nélkül se érezd magad gyalogbékának! … avagy stílusos kiegészítők motorosoknak
(2009-10-01)
A kényelem a részletekben rejlik! ...avagy a motoros ruházat nélkülözhetetlen kiegészítői
(2009-03-13)
Ruházz be egy rendes motoros ruhára!
(2009-02-18)