Hasznos ötletek

Mindent a Cordura motoros ruhákról: alapanyag, kiválasztás és tisztítás

Melyik a jobb: a bőr vagy a cordura? Ezerszer láttuk, hallottuk a kérdést, de erre nem lehet egy mondatban válaszolni. Főleg azért nem, mert korántsem mindegy, milyen célra használja a kérdező. Pályára csak a bőr lesz jó, viszont túrázni, ingázni kényelmesebb a Cordura. S ha már itt tartunk: megvan, hogy valójában mi az a Corduraszövet?

Cordura motoros ruhák: minden az anyagán múlik...

Először is lássuk, miért volt szükség az ellenálló farmerre, majd később a vízálló, lélegző szövetekre! Mintha csak helyben járt volna a technika, az őskortól az ipari forradalomig gyakorlatilag nem történt mérföldkőnek számító változás a ruhagyártásban. Az első fontosabb lépcsőfokot 1870-ben sikerült megugrani, amikor piacra dobták az úgynevezett sávolykötésű pamutszövetet. Ez így talán nem sokat mond, de a farmer vagy a denim már annál ismerősebben cseng...

a képen Joseph Wright motoros csúcstartó, aki a húszas években több gyorsasági rekordot is felállított motorjávalA Belstaffhoz kötődik az első, valóban vízálló és lélegző motoros öltözet, melyet a húszas években kezdtek forgalmazni. Persze a különleges, viaszos pamutvászon nem volt olcsó mulatság, így a vállalat ruhái gyakorlatilag elérhetetlenek voltak az átlagemberek számára (a képen Joseph Wright motoros csúcstartó, aki a húszas években több gyorsasági rekordot is felállított motorjával)


Nyílt titok, hogy a köznyelvben alapanyagként ismert kifejezések (Kevlar, Cordura stb.) valójában nem anyagok, hanem márkanevek, azaz a céget, és nem a konkrét szövetet jelölik. Az úgynevezett technikai ruházatok szinte mindegyike poliamid és poliészter alapú, vagyis az összetett műanyagoknak köszönhető, hogy vízállóak, tartósak és eséskor is védenek. Ide sorolhatjuk a Cordurát is, ami a DuPont 1929-es (!) fejlesztése, és a motoros ruhák mellett például abroncsok karkaszában, azaz övszerkezetében is megtalálható volt.

 

Tudtad?
 
A négyzethálós szövésű Cordura alapanyag rendkívül ellenálló a gyűrődéssel és sérüléssel szemben, szakítószilárdsága akár 2-3-szorosa is lehet az egyszerű poliészter szöveteknek.
 
 
Emellett vízálló, útját állja a szélnek is, viszont remekül szellőzik – ezért is jobb választás például ingázáshoz, mint a bőr.
 
 

Hogy kerül kevlár – vagyis Kevlar – a ruhába?

 
Tény, hogy a bőr jobban ellenáll az aszfaltnak és nehezebben lyukad ki, mint a pamut, ezért a mérnököknek olyan anyagot kellett keresniük, amivel ellenállóbbá tehetőek a motorosok textil ruhái. Ez lett az aramidszállal kevert pamutszövet, amit a köznyelvben csak „kevlárként” emlegetünk. A szintén DuPont-termék Kevlar elképesztő szakítószilárdságú, sokkal nagyobb erőhatást kibír, mint egy ugyanolyan átmérőjű acélszál (!), és segítségével elkerülhető, hogy az aszfalton csúszó ruha szálai megolvadjanak a hőtől vagy kiszakadjon maga a szövet. Amit tehát „kevlárruhának” vagy „kevlárfarmernek” hívunk, az valójában egyszerű pamutszövet, no meg némi Corduraszál elegye, de korántsem mindegy, hogy milyen értékű Corduraszövetből készült a dzsekid vagy nadrágod – mutatjuk is, hogy miért.
 
 

Miből tudod, hogy minőségi a motoros ruha?

 
Persze jól hangzik egy-egy menő márkanév, de ne ez nem divatholmi, tehát ne alapján válassz felszerelést, hiszen sokkal fontosabb, hogy milyen szövetből állították össze! Tán a legfontosabb paraméter a fonal erőssége, amit az úgynevezett Tex Denier érték fejez ki. Nem véletlen, hogy például az 500-as értékű ruháknál csak rejtve jelzik, hogy mi is volt az alapanyag, de a tartósabb, 600D-s, 900D-s vagy annál erősebb portékákon már kiemelik, hiszen ez a minőség garanciája.
 
Röviden tehát ezúttal is érdemes az alapanyagot, a varrási minőséget és a protektorokat átnézni, hiszen a 600-as vagy annál nagyobb Tex Denier értékű Cordura és a Level 2 szintű protektor azt jelenti, hogy „nem sajnálták ki az anyagot” a leendő ruhádból.
 
Mi a Fokt Motornál minőségi szövetből készült, DuPont Kevlaros, Level 2 protektoros ruhákat forgalmazunk, élen a Trilobite Airtech kabáttal, a klasszikus Acid Scrambler nadrággal vagy éppen az elegáns, bőrbetétekkel díszített Fueller Combo kabáttal.


Jelentős különbséget fedezhetsz fel a Level 1 és Level 2 protik között: előbbiek legfeljebb 24 kN-ra enyhítik az ütés erejét, míg a Level 2-nél jellemzően 5 és 10 kN közötti értéket mérhetünk. Vagyis eséskor felére, harmadára csökken a testre ható erő, ha nem Level 1, hanem Level 2 protektor van a ruhádban

 

Szintén a minőségi, egyben megfizethető dzsekik táborát erősíti a Fibretech 600D szövetből varrt Cancun, csakúgy, mint az Armex 900D erősítésű Bronko nadrág és a Darko enduróskabát.

 

Miként tisztítsd és szárítsd a Cordura motoros ruhát?

Nemcsak koszos, hanem jellemzően igen büdös is a túrákon vagy városban több hétig használt motoros ruha, mivel a szövetszálakba beivódik az útról felverődő por, a kipufogógázok szaga és megannyi egyéb szennyeződés.

Sokan mumusként tekintenek az ilyen öltözetek mosására, pedig nem ördöngösség, és csak pár fontos szabályt kell betartanod.
 
  • Mindig nézd meg, hány fokon moshatod a ruhát, és alkalmas-e arra, hogy gépben tisztítsd!
  • Használj a szövetnek megfelelő, általános tisztítószert vagy kifejezetten motoros ruhákhoz ajánlott mosószert!
  • Mosás előtt vedd ki a bélést és a protektorokat! Nem mintha ezeket nem lehetne gépben tisztítani, de megeshet, hogy a hajlatokban vizes marad és bepenészedik a szövet - ezt érdemes elkerülni.
  • Ha megvan az előírt hőfok és mosószerfajta, csak dobd be a gépbe kímélőprogramra, de fontos: ne tegyél hozzá öblítőt! Az öblítőszerek sajnos rossz hatással vannak a szövet tulajdonságaira, beleértve a szellőzést és a vízállóságot is.
 
Lassan, egyenletes hőmérsékleten szárítsd a ruhát, majd ha teljesen kiszáradt, profi impregnálóspray-vel teheted ellenállóvá az esővel szemben. A jellemzően 4-5000 forintba kerülő spray univerzális, használhatod egyszerű szövetre vagy Gore-Tex-re is.
 
 
Ha így tisztítod, több évesen is víz- és szélálló lehet a ruhád, és kilométerek tízezrei után is megbízhatóan szolgál majd a túrákon.

 

Korábbi Hasznos ötletek hírek:

2021-02-11 csütörtök KAV: tananyag lesz a motoros ruha kiválasztása és helyes használata

Nemcsak az oktatás menete és a pályák vonalvezetése változik márciustól, hanem a képzés tananyaga is. Talán a legfontosabb újítás, hogy sokkal részlet...

2021-02-05 péntek Dobozok és bukócsövek mesterei: így készülnek a Hepco&Becker motoros felszerelések

Lassan negyven éve indult a mára legendássá vált német cég története, igaz, kezdetben nem valódi gyár, hanem Paul és Beatrice lakásának egyik szeglete...

2021-01-21 csütörtök Mindent a Cordura motoros ruhákról: alapanyag, kiválasztás és tisztítás

Miként válassz és hogyan tarts karban egy Cordura ruhát? Alapanyagok, trükkök és a leggyakoribb tévedések egy helyen a textil motoros ruhákról....

2021-01-18 hétfő Best of 2020: a legnépszerűbb motoros felszerelések

Tán nem késő így január elején visszatekinteni, hogy melyek voltak a legnépszerűbb, egyben legjobb értékelést szerzett motoros termékek 2020-ban....

Régebbi cikkek

Bagster (2014-04-28)
S100 újdonságok (2011-06-10)
Harmincon túl... (2010-11-30)