Hasznos ötletek

Mitől lesz egy ruha "jó bőr"? A motoros bőrruhák ABC-je

Sornégy vagy V2? Japán vagy európai motor? Talán még az előző két témánál is jobban megosztja a motorosokat, hogy a bőr vagy a Kevlarral-Cordurával erősített textil nyújt nagyobb kényelmet és biztonságot. Nem tisztünk igazságot tenni, hiszen elsősorban a felhasználás módja (pl. túrázás vagy pályázás) dönti el a kérdést, ehelyett inkább bemutatjuk, melyek a bőrruhák előnyei és azt, hogy miként készülnek napjaink motoros ruhái.

Az előző részben kitárgyaltuk a köznyelvben csak „korduraként” emlegetett textil motoros ruhák erényeit, most pedig következzenek a bőrgúnyák, kezdésként egy kis történelmi kitekintéssel.

Hogyan készülnek a motoros bőrruhák?

Megszokhattuk, hogy a közlekedési fejlesztések is a hadiiparhoz kötődnek, elég, ha csak a repülőgépgyártás forradalmára gondolunk, mely nem véletlenül esett a második világháború idejére. A motoros bőrruhák is így születtek: a katonák nehézkes, lóbőrből varrt felöltőit váltotta ki Irving és Jack Schott által 1928-ban piacra dobott, Schott NYC néven forgalmazott dzseki, s ez volt a világ első, kifejezetten motoros kabátja. Ma már természetes, de akkor forradalmi ötlet volt, hogy cipzárral nyílt a felső, ami így kényelmesebb és melegebb volt, mint a korábbi, gombos, öves változatok.

A világ első motoros kabátját a Schott NYC készítette, majd a bőrdzseki mint általános viselet Marlon Brando filmje után lett igazán népszerű

Anélkül, hogy unalmas részleteket taglalnánk, röviden bemutatjuk, miként készülnek a bőrruhák – a hosszú, bonyolult, egyaránt anyag- és munkaigényes művelet indokolja, hogy bizony meg kell fizetni a minőségi holmikat.

  • A lenyúzott bőr csak rövid ideig felhasználható (nyers állapotában), ezért tisztítás után fagyasztják, amivel megelőzik a természetes bomlás megindulását.
  • A különböző zsírokat csersavakkal távolítják el, ami azt is szolgálja, hogy a zsíros, nedves részek kiszárítása után még ellenállóbb legyen az egymáshoz szorosabban kötődő rostoknak köszönhetően.
  • A motorosoknak készült termékek általában krómcserzéssel készülnek, mely rendkívül hatékony, ezért mással nehezen kiváltható eljárás.
  • Végül – általában szigorúan titkolt – anyagokkal fokozzák a bőr puhaságát és vízállóságát, amitől értelemszerűen kényelmesebb és hatékonyabb védelmű lesz.

A Segura stílusos, utcán, motor nélkül is hordható dzsekije

Ma már persze sokkal összetettebb módon készülnek a bőrruhák, -dzsekik, -nadrágok, mint a motorozás hőskorában, hiszen félkemény és kemény protektorok, továbbá rugalmas betétek szolgálják a komfortos utazást, egyben a motoros védelmét.

Ilyen megoldásokat láthatunk a nagynevű gyártók modelljeiben, például a 70 éve alapított Bering itthon is elérhető motoros bőrnadrágjaiban-dzsekijeiben, valamint kifejezetten hölgyeknek fejlesztett termékeiben.

Miért pont kenguru?

Egy-két évtizede még csodálkozva néztük, hogy a GP-ben csupa kengurubőrből készült bőrruhában nyomták a srácok, azonban ma már a „civilek” számára is elérhetőek az ilyen szettek. Az általánosan elterjedt marhabőrrel szemben komoly előny, hogy akár egy milliméternél vékonyabb anyagvastagság esetén is hatékonyan véd, puhább, ezáltal kényelmesebb, illetve nagyjából kétszerese a szakítószilárdsága a marhabőrének. Persze nem mindenkinek éri meg csak ezért beruházni a húzós árú „kengurufelsőre”, hiszen napjaink kedvezőbb árú, protektoros (marha)bőrruhái is magas szintű védelmmel büszkélkednek, míg a kengurubőrből készült, egy- és kétrészes ruhák elsősorban a pályamotorosoknak nyújthatnak olyan pluszt, ami miatt megéri többet költeni rá.

A Bering már több mint 70 éve készít időtálló, minőségi bőrruhákat motorosoknak (Kép forrása: Talitaferraz.com.br)

Ha valaki nem szeretne lemondani a védelemről, ugyanakkor „civilben”, motor nélkül is használható ruhát keres, akkor a szintén francia, több mint fél évszázada alapított Segura bőrkabátjai és stílusos bőrnadrágjaijöhetnek szóba, illetve itt is megtaláljuk a kimondottan hölgyeknek ajánlott modelleket.

Korábbi Hasznos ötletek hírek:

2021-09-08 szerda Védelem magasfokon: a Forcefield története és fejlesztései

Ezúttal kicsit sem túlzás a "díjnyertes" és a "világelső" kifejezés – a Forcefield sok tekintetben a csúcs, ha protektort keresel. Főként az emeli ...

2021-09-02 csütörtök Mitől lesz egy ruha "jó bőr"? A motoros bőrruhák ABC-je

Sornégy vagy V2? Japán vagy európai motor? Talán még az előző két témánál is jobban megosztja a motorosokat, hogy a bőr vagy a Kevlarral-Cordurával er...

2021-08-27 péntek Nekem „kordura” kell… Rendben, de tudod, mi az a Cordura?

Gyakorlatilag minden textil motoros kabátra azt mondja a többség, hogy ez egy „korduraruha”, de kevesen tudják, mi is az a Cordura, mi a szerepe és eg...

2021-08-19 csütörtök Hogyan válassz bukócsövet és bukógombát?

Közismert tévhit: a bukógomba vagy bukócső garantálja, hogy esés után is karcmentes marad a motor. Ezzel szemben az igazság, hogy a rosszul megválaszt...

Régebbi cikkek

Bagster (2014-04-28)
S100 újdonságok (2011-06-10)
Harmincon túl... (2010-11-30)