Hasznos ötletek

Nekem „kordura” kell… Rendben, de tudod, mi az a Cordura?

Gyakorlatilag minden textil motoros kabátra azt mondja a többség, hogy ez egy „korduraruha”, de kevesen tudják, mi is az a Cordura, mi a szerepe és egyáltalán: tényleg abból készülnek a motoros ruhák? Utánajártunk és egyszerűen, konyhanyelven összefoglaltuk a lényeget, amit tudnod kell vásárlás előtt.

Elmerengve szüleink, nagyszüleink motoros képei felett, elképedve látjuk, hogy milyen szerelésekben tettek meg akár több száz kilométeres túrákat. Az arcot kicsit sem védő, vékony „féldinnye” sisakok, nehéz, hideg bőrkabátok tűnnek fel a megsárgult fotókon, arról nem beszélve, hogy a fél vagy egy évszázaddal ezelőtti utak és motorok is alaposan próbára tették az egykori kalandorokat. Bezzeg ma már megfizethető áron hozzájuthatunk a vízálló, mégis szellőző kabátokhoz, nadrágokhoz, így szinte csak elhatározás kérdése, hogy megtiszteljük-e magunkat és utasunkat annyival, hogy tetőtől-talpig beöltözünk motorozáshoz.

Nem minden kordura Cordura, és nem minden kevlár Kevlar?

A négyzethálós szövésű Cordura alapanyag rendkívül ellenálló a gyűrődéssel és sérüléssel szemben, szakítószilárdsága többszöröse is lehet a hagyományos poliészter szöveteknek, azaz jobban ellenáll, ha például elcsúszol benne.

Emellett szélálló, mégis szellőzik és hidegben-melegben kellemes viselet – nem véletlenül kedvelik a motorosok. Persze fontos leszögezni, hogy a „kordura” is csak olyan kifejezés, mint a jet-ski (Kawasaki Jet-Ski), traffipax (Traffipax Mesta sebességmérő) vagy a kevlár (Kevlar), vagyis márkanevek, melyeket annyit használtak, hogy a köznyelvben már egyszerű köznévként szerepelnek.

 

 

A csak kevlárként emlegetett anyag valójában aramidszövet, és a Kevlar márkanév után nevezik így a motorosok. Vagyis amikor „Kevlarral erősített” nadrágról beszélünk, az olyan, mintha a szervizben azt mondanák a hullámos tárcsára: „Brembóval erősített fék”

 

 

Röviden tehát nem minden „korduraruha” készül Cordura által szállított szövetből, de gyakran találkozunk pontosan ilyen alapanyaggal is a prémium minőségű termékekben, mint például a Bering Quebec kabát vagy a Trilobite Probut X-Factor nadrág.

Már ebből is kiderült, korántsem mindegy, melyik ruhára voksolsz, és most nem a márkanevekre gondolok – sokkal fontosabb, hogy milyen alapanyagból és technológiával állították elő.

Cordura és társai: hogyan válassz motoros ruhát?

Először is óriási különbség lehet a textilruhák között, de alapvetően elmondható, hogy többségük előállítása során poliamid szálakat állítanak elő különböző technológiával, majd ezeket fonják-szövik, mire kialakul a kész szövet.

 

 

Ránézésre nagyon hasonlóak az eltérő minőségű szövetek, ezért vásárlás előtt érdemes rákeresni a választott kabátra, nadrágra, hogy pontosan milyen minőségű alapanyagból készül

 

 

Röviden az eljárás lényege, hogy az összeszőtt poliamid szálakat nagyjából félcentinként megerősítik úgynevezett láncfonalakkal, ebből alakul ki a fent látható négyzetes mintázat, és így akár 200 fok feletti hőterhelést is elvisel az anyag szakadás nélkül, ami nem mellékes a motoros ruháknál, mivel csúszás közben igencsak felforrósodik a szövet. Hogy a csúszásnak, hőnek stb. mennyire áll ellen a ruha, azt a fonal erősségét jelző szám mutatja meg. Amikor azt látod egy minőségi kabáton, hogy 600D vagy a prémium szintű felsőn, hogy 900D, az mindig a tartósságára utal – a lenti keretesből pedig azt is megtudhatod, mit jelentenek az egyes számok.

Rendben, 600D Cordura, de az micsoda?

Először is a 900D annyit tesz, hogy mennyire vastag és strapabíró a fonal, amit a szövéshez használtak. Ennek a mérőszáma a D (denier, fonetikusan: dönié), és bármilyen fura, éppen kilenc kilométer (!) kifeszített fonal tömegét fejezi ki grammban. Ezek szerint a 300D pont feleannyira tartós, mint a 600D? – merülhet fel a kérdés. Ez néha helytálló, azonban vannak kivételek, mert amíg az 500D és az alatti szövetek jellemzően nylonszálakból épülnek fel, a minőségi, 600D felettiek már poliészter szálakból állnak, azaz másként viselik a hőterhelést és a fizikai behatásokat.

Kiválasztáskor tehát azt nézd, hogy lehetőleg minimum 600D jelzésű szövetből készüljön a kabátod, nadrágod, s még jobb, ha 900D jelzést látsz rajta, ami már garancia arra, hogy nem „sajnálták ki az anyagot”, vagyis minőségi alapanyagból állították össze a ruhádat. Ilyen 900D-s Cordura erősítésű például a Bering Bronko, mely ékes bizonyítéka annak, hogy százezer forint alatt is hozzájuthatsz prémium minőségű, túrázóknak készült motoros kabáthoz. De mondhatnánk a sportosabb Grivust is, mely a nakedek és sportmotorok tulajdonosainak lehet ideális rövidebb szabásával, valamint 100%-ig víz- és szélálló kialakításával.

 

 

Nem vagyunk „egyformák”, ezért kimondottan nagy előny, ha állítható helyzetűek a protektorok a kabátban, hiszen eséskor egy elcsúszott proti gyakran többet árt mint használ

 

 

Aki csak kevesebbet tud rászánni, annak sem kell lemondania a minőségről: a hölgyeknek tervezett Lady Cancun például csak 39 900 forintot kóstál, mégis 600D alapanyagból készül és a szöveten belül állítható helyzetű Safe Tech protektorok óvják a szebbik nem tagjait. Persze nem ez az egyetlen ilyen kedvező árú, 600D-s modell – ezen a gyűjtőoldalon több tucat férfi-női kabátot és nadrágot találsz ilyen szövetből.

Persze ahhoz, hogy kabátod évek múlva is megbízhatóan védjen a szél és az eső ellen, nem árt, ha betartod az öt alapvető szabályt.

Hogyan ápold és tisztítsd a motoros ruhádat?

Megannyi téves infó és városi legenda kering a motoros ruhák mosásáról a neten, ezért röviden összeszedtük, hogy mit tegyél vagy éppen ne tegyél, ha már koszos, szagos a kabátod, nadrágod.

 

 

Légy alapos mosáskor, hiszen a ruha meghálálja a törődést! Ha az öt legfontosabb tanácsot betartod, hosszú ideig véd majd a szél és az eső ellen

 

 

Azt talán mondanunk sem kell, hogy tartsd be a gyártó előírásait, ami a hőfokra és a mosószerre, valamint az öblítőre vonatkozik! Ha biztosra akarsz menni, keress kimondottan motoros holmikhoz ajánlott mosószert, de akkor se ess kétségbe, ha hétvégén állsz neki a nagytakarításnak, és nincs nyitva motoros bolt, ahol vehetnél ilyet. Emellett megosztja a motorosokat, hogy a protektorokkal vagy azok nélkül mossák a ruhát,

mi mindenesetre azt javasoljuk, mindig vegyétek ki a protikat, mert úgy gyorsabban szárad és garantáltan nem maradnak vizes, dohos részek a szövet és a protektor között. Ráadásul – mint a motoros ruhák szakértőitől megtudtuk – merőben eltérő az egyes protektorok vízállósága, már csak ezért is azt javasoljuk, csak azok nélkül mosd a kabátod, nadrágod, nehogy megszívják magukat nedvességgel.

Ha kész vagy a kézi mosással vagy – például időhiány miatt – géppel mostad, minél lassabban, egyenletes hőmérsékleten, gondosan szárítsd meg a kabátod, nadrágod, s ha kész, mehetnek is vissza a protektorok! Végül pedig, ha igazán alapos szeretnél lenni, befújhatod impregnáló spray-vel is a ruhát, hogy megőrizze vízálló képességét.

Korábbi Hasznos ötletek hírek:

2021-09-08 szerda Védelem magasfokon: a Forcefield története és fejlesztései

Ezúttal kicsit sem túlzás a "díjnyertes" és a "világelső" kifejezés – a Forcefield sok tekintetben a csúcs, ha protektort keresel. Főként az emeli ...

2021-09-02 csütörtök Mitől lesz egy ruha "jó bőr"? A motoros bőrruhák ABC-je

Sornégy vagy V2? Japán vagy európai motor? Talán még az előző két témánál is jobban megosztja a motorosokat, hogy a bőr vagy a Kevlarral-Cordurával er...

2021-08-27 péntek Nekem „kordura” kell… Rendben, de tudod, mi az a Cordura?

Gyakorlatilag minden textil motoros kabátra azt mondja a többség, hogy ez egy „korduraruha”, de kevesen tudják, mi is az a Cordura, mi a szerepe és eg...

2021-08-19 csütörtök Hogyan válassz bukócsövet és bukógombát?

Közismert tévhit: a bukógomba vagy bukócső garantálja, hogy esés után is karcmentes marad a motor. Ezzel szemben az igazság, hogy a rosszul megválaszt...

Régebbi cikkek

Bagster (2014-04-28)
S100 újdonságok (2011-06-10)
Harmincon túl... (2010-11-30)