Motorsport

Talma „elbukta” az első pontokat


Nemrégen mutatkozott be hivatalosan Talmácsi Gábor a MotoGP prémium kategóriájában, ahol első lépésként a pontszerzést tűzte ki célul. Laguna Secaban meglehetett volna az első pont, de Talma elesett és nem tudta folytatni a versenyt.

Az idei katalán nagydíjat követően hivatalosan is bemutatkozott a MotoGP versenyzője és új csapata a magyar média képviselői előtt, amikor még Yuki Takahashi volt a csapattársa. Azóta azonban Takahashi elszenvedett egy balesetet a versenypályán, amelynek következtében megsérült a háta. A sérülés vélhetőleg kihatott volna a további szereplésére is, ezért a csapat döntése alapján egy darabig nélkülözni fogja a japán versenyzőt. Ennek értelmében az amerikai versenyre már csak egyszemélyes csapatként érkeztek a VSCOT HONDA tagjai, és az eredményeket ezért csak Talmától remélhették.



A döntést azután hozták meg, hogy minden lehetőségen elgondolkodtak a kétversenyzős felállás folytatásával kapcsolatban, de a két versenyzővel járó többletköltségek és Takahashi sérülése miatt ez a döntés született.

Cirano Mularoni, a csapat főnöke: „A csapat költségei nagyon megnövekedtek volna két állandó versenyző esetén, ráadásul úgy, hogy Yuki teljesítményében nagy változás nem volt várható a nemrég elszenvedett bukása közben összeszedett hátsérülése miatt. Úgy döntöttünk tehát, hogy nem indítjuk Yukit a továbbiakban. Megvárjuk, amíg felépül és utána döntünk a sorsáról.”

Shihei Nakamoto, a HRC elnök-helyettese: A HRC és a csapat számára is nehéz döntés volt és mindent elkövettünk, hogy ne kerüljön erre sor, a megnövekedett költségek azonban megkötötték a kezünket. Takahashi volt az egyetlen japán a sorozatban és a Honda őt szerette volna látni versenyezni, az azonban mindenki előtt világossá vált, hogy ez lehetetlen. A Honda természetesen ezután is támogatja majd a csapatot, mely most már csak Talmácsi Gáborral áll fel.

Ez egyben azt is jelentette, hogy Talma most már a szezon végéig két motorral versenyezhet! Ennek tudatában érkezett a kaliforniai Laguna Secaba, ahol még soha nem járt (mivel erre a versenyhelyszínre a MotoGP három kategóriája közül csak a legnagyobbak voltak hivatalosak). Az első edzésen csak ismerkedett a pályával, amelynek az egyik legkülönlegesebb része a hírhedt „dugóhúzó” névre keresztelt kanyarkombináció. A kezdő köröket követően kipróbálta a – Takahashitól megörökölt- második motort is, amíg rá nem érzett a helyes ritmusra, mellyel folyamatosan kezdte javítani a körideit. Ez olyannyira sikerült, hogy az edzés végére már közel hat tizeddel megelőzte az olasz Niccolo Canepát is, aki szintén csapattársa – a finn Mika Kallio- nélkül várta a hétvégi viadalt. Így már ekkor tizenhatodik tudott lenni, amely versenykörülmények között már csak egy pozícióra volt a képzeletbeli pontszerzéstől. Nem csoda hát, ha elégedetten nyilatkozott a jó eredmény birtokában.
    

16. Talmácsi Gábor     1’24.926:

    
"Először mentem itt, ehhez képest sikerült jó időt motoroznom. Sok helyen érzem, hogy másképpen kell használni a gépet, hiszen egy nagyon technikás pályáról van szó. A pálya számos pontján szórtam el tizedeket, melyeket, ha kimotorozok, akkor lényegesen jobb időeredményre lehetek képes. A „dugóhúzó” előtti kanyar elég félelmetes, ha szárnya lenne a motornak, elszállna, majd ebből valósággal leesünk a sikánba. Holnap az időmérőn szeretnék gyorsabb lenni, és ha lehet, még előkelőbb rajtpozíciót szerezni."

Másnap délelőtt Talmának – nyolc tizedet javítva- sikerült tovább fokoznia a tempót és már csak két tizedre volt Sete Gibernautól, valamint egy tizedre megközelítette Loris Capirossit, a Suzukisok kiválóságát. A Scot Racing Team a javítás reményében újabb változtatásokat eszközölt a motoron, és Talma is úgy érezte, hogy van még pár kanyar, ahol tovább faraghat az eddigi legjobb idején. A kvalifikációs tréning jól kezdődött és sokáig a 14. helyen motorozott Gábor, azonban a többiek elkezdtek gyorsulni, és ő nem tudott lépést tartani. Négy tizeddel elmaradva a délelőtti idejétől csak a 17. helyről várhatta a másnapi rajtot.

     

17. Talmácsi Gábor 1’24.528:


"Nagyon nehéz volt számomra ez az edzés, küzdöttem a gyors körökért, de nem tudtam kihozni a maximumot. Eddig mindig sikerült javítanom, most azonban elmaradtam az eddigi legjobbamtól. A mérnökeimmel átbeszéljük a lehetséges változtatásokat, eddigi érzéseket, és mindent megteszünk az előrelépés érdekében. Holnap nagyon szeretnék előrébb lépni, hiszen többet érzek magamban és a motorban a mai teljesítménynél."

A versenyt megelőzően még volt lehetőség új beállítások kipróbálására, de Gábor a „warm up” húsz perce alatt csak egy tizedre tudta megközelíteni az eddigi legjobbját. A rajt azonban jól sikerült, melynek eredményeként két helyet is tudott javítani és ezt a pontszerzős pozíciót három körön keresztül meg is tudta védeni, de egy nem várt bukás meghiúsította a pontszerző álmokat. Százötvenes tempónál a motor eleje menthetetlenül kicsúszott, melynek végeredményeként Talma a kavicságyban kötött ki.

Talmácsi Gábor:
„Csalódott vagyok, hogy nem sikerült befejeznem a versenyt, főleg úgy, hogy a motor jobb volt, mint a reggeli edzésen. Az egyik kanyarban minden előzmény nélkül egyszer csak hirtelen elment a motor eleje, esélyem sem volt, hogy kivédjem az esését. Szerettem volna pontot szerezni, de ez most nem sikerült, ez tovább motivál a következő versenyekre. Jó irányba haladunk a beállításokkal és hamarosan eredménye is lesz ennek.”



A versenyt egyébként Dani Pedrosa nyerte, aki fantasztikus érzékkel kapta el a rajtot és elsőként vette a célegyenes végi kanyart. Ezt követően mérnöki pontossággal végezte munkáját és precíz motorozással érkezett a célba, maga mögé utasítva a második helyen végző Valentino Rossit, valamint Jorge Lorenzót, aki a pole pozícióból rajtolva csak a harmadik lett.
Mivel csak tizenketten értek célba, ezért az utolsó helyezett is 4 pontot szerzett!

Ha Talma csak utolsóként ért volna célba, akkor is legalább három ponttal írta volna be magát a MotoGP pontszerzőinek táborába. Azonban ez is egy olyan sport, ahol a „ha” kezdetű mondatokkal nem foglalkozik senki sem...


TOTOS

Korábbi Motorsport hírek:

2018-04-05 csütörtök A közút nem versenypálya!

Ezzel a videóval szeretnénk megmutatni nektek,mennyire fontos a jó védőfelszerelés és a biztonságos vezetés!

2018-03-29 csütörtök Segura Hank

Ez a video bemutatja Nektek a Segura Hank bőrdzsekijét!Érdemes megnézni,mert így teljes egészében láthatod!

2018-03-29 csütörtök S100 Lánctisztító

Nézzétek meg ezt a videót,amelyen bemutatják,hogyan is kell használni az S100 Lánctisztító termékét!

Régebbi cikkek

Devils Börze (2010-11-11)

Dakar 2012/ Despres lett a végső győztes!

Cyril Despres-nek elég volt egy biztonsági motorozás is, hiszen riválisa motorcsere miatt majd egy órás hátránnyal indulhatott a végső harcba a 29 km-es mai szelektíven.

Véghajrá Pisco és Lima között



Az idei Dakar utolsó szakasza bár 254 kilométer teljesítését jelentette, mindössze 29 km-es szelektív részből állt, ami megkönnyítette a végső célállomás, Lima elérését. A perui főváros központjában felállított nagyszínpad várta a hősöket, akiknek a fejében csak annak elérése volt fontos, hisz a táv enyhének tűnt és rövidnek. Azonban mégis volt tétje a mai napnak, el kellett dönteni a végső besorolásokat. A címvédő Marc Coma eddig az elsőségért küzdött egészen a 13. szakaszig, amikor is a váltóhiba végleg el nem döntötte a Cyril Despres-vel folytatott magánháborúját.



A KTM csak négyes és ötös fokozattal rendelkezett, amivel nehéz volt a tavalyi győztesnek dűnéket mászni. Bár beért a célba a katalán, de az összegyűjtött időkülönbségen kívül egy motorcsere is hozzáadódott a végső elszámoláshoz. A verseny során egyszer már cserélt blokkot Coma, így a második csere már 45 perces pluszt jelentett számára. Összesen a két motorblokk csere pedig 1 órás hátrányt okozott az összetett tabellán számára! Így az utolsó napon már nem az elsőségért kellett küzdenie, hanem azért, hogy legalább a második helyet megtartsa Rodrigues-szel szemben.
 
Az utolsó etap - a várakozásoknak megfelelően- meglepetés nélkül zajlott, hiszen az élen álló franciának elég volt egy biztonsági motorozás, a biztos célba érés reményében. Ennek megfelelően csak a 10. legjobb idővel végzett az utolsó szakaszon, 2'43”-el Coma mögött. Azonban nem a katalán volt a leggyorsabb, hanem Pal Anders Ullevalseter.



A norvégok büszkesége a maga 44 évével és a háta mögötti 9 Dakarral az egyik legtapasztaltabb versenyzőnek számít a mezőnyben. Eddig azonban csak egyszer sikerült szakaszt nyernie még 2010-ben, amikor az összetettben a második helyen végzett. Most a 10. Dakarjának utolsó napján sikerült egy újabb szakaszgyőzelmet besöpörnie, azonban a végső elszámolásnál meg kellett elégednie a 6. hellyel (csakúgy, mint 2006-ban, 2009-ben és 2011-ben, amikor mindig hatodik lett).



A harmadik leggyorsabb ezen a szakaszon a szlovák Stefan Svitko volt, akinek ez a harmadik Dakarja és máris a TOP5-ben tudott végezni (tavaly kiesett, 2010-ben pedig 18 volt)

Az idei utolsó szakasz végeredménye:



Gyötrelmes két hetet tudhattak maguk mögött a kétkerekűek, ahol kétség kívül a Coma-Despres háború dominált. Viszont tartogatott meglepetést is bőven az idei Dakar forgatókönyv, amit még legalább egy évig emlegetni fogunk.

Az összetett végeredmény:



Mint ahogyan a tabellán is látható „Mani” azaz Gyenes Emanuel 17. lett ezen a Dakaron, ami az eddigi legjobb eredménye (tavaly 18., 2009-ben kiesett, 2007-ben pedig 48. volt). A 27 éves szatmári fiú eredménye így is irigylésre méltó. Gratulálunk hozzá!

Nem maradt más hátra, mint az ünneplés.



Tehát a motorosok mehettek elsőként a Lima központjában felállított óriás pódiumhoz, hogy a történelminek tekinthető szertartáson elfoglalják a dobogón helyeiket.



A mai napon Cyril Despres a terepmotorozás királyává vált, hisz mostani – immár negyedik- Dakar győzelmével ezt bizonyította be a világnak. Másodikként – a címvédő- Marc Coma végzett, míg harmadikként – megismételve a tavalyi eredményét- Helder Rodrigues vehette át a Dakar szobrocskát.

A teljes távot, 8.300 km megtételét követően 97 motoros ért célba a 178-ból! Összegzésként elmondható, hogy fordulatos két héten vannak túl a résztvevők és mindenki tanult belőle. A szervezők a legnagyobb hangsúlyt mindig a versenyzők biztonságára helyezik, ennek ellenére halálos balesettel indult a verseny. Hogy ez elkerülhető lett volna-e, arról még sokat fognak beszélni. De arról is sokat fognak beszélni, hogy mi lett volna ha nem törlik a hatodik szakaszt, vagy ha nem került volna be az útvonalak közé egy újabb ország: Peru. Sőt a „mi lett volna ha...” jellegű eszmefuttatások és összeesküvés elméletek tömkelege fog még lázban tartani jó pár Dakar rajongót...ha más nem, akkor a következő megmérettetésig.

Aki erre a versenyre eljön, az egy dologra biztosan számíthat: itt bármi megtörténhet, hiszen ez a DAKAR!

Ami viszont biztos:
Sokan visszatérnek majd jövőre is, hogy újabb élménnyel gazdagodjanak, miközben minket – sportbarátokat- is megörvendeztetnek ezzel.
 
TOTOS

Korábbi Dakar hírek:

2012-01-15 vasárnap Dakar 2012/ Rodrigues nyert, Coma veszített

Az idei Dakar utolsó előtti napján Coma óriási hátrányt szenvedett, míg Despres másodikként végezve megerősítette az élen a helyét. Több mint 11 perce...

2012-01-14 szombat Dakar 2012/ Az első perui győzelem Despres nevéhez került

A Dakar Peruba való érkezésének Despres örülhetett a legjobban, hiszen az idei negyedik szakaszgyőzelmével bebiztosította magát a táblázat élén 2'22”-...

2012-01-14 szombat Dakar 2012/ Coma nyert és ismét vezet az összetettben

Ezúttal Coma nyert csatát és két nappal a vége előtt neki áll, hogy megnyerje a Despres-vel folytatott háborúját. Jelenleg másfél perccel vezeti a tab...

2012-01-13 péntek Dakar 2012/ Az első perui győzelem Despres nevéhez került

A Dakar Peruba való érkezésének Despres örülhetett a legjobban, hiszen az idei negyedik szakaszgyőzelmével bebiztosította magát a táblázat élén 2'22”-...

Régebbi cikkek

Coma-Despres 5:3 (2011-01-15)

Budapest-Bamako 2010: Buli kifulladásig a célban

A mauritániai és mali terrorfenyegetés miatt Agadirban ért véget a 2010-es Budapest-Bamako-rali.

Budapest-Bamako 14. szakasz: Tafraoute-Agadir

A rajt reggel 7-kor Tafraoute városból indult a végső cél felé Agadírba.

 

A népszerű üdülővároshoz 1300 m-es magasságból egy rendkívül meredek hágón és szerpentinen kellett leereszkedni kalandorainknak.
 


Ráadásul mindezt 130 km-en keresztül, egysávos úton, szalagkorlát nélküli iszonyatosan mély szakadékok mellett haladva. Közben persze még a 12 feladatot is meg kellett oldani, amelyek szokás szerint kis furfanggal lettek kitalálva. Erre talán a legjobb bizonyíték, hogy az első 8 feladat megoldásánál a csapatok szinte a napi szakaszra szánt 5 órás limitidő felét elhasználták, pedig akkor még mindig az indulási városban bolyongtak. Ezért a maradék időben kellett megtenni még legalább 200 km-t, miközben újabb 4 feladat várt rájuk.

Akik nem az eredményre hajtottak, azoknak több idejük maradt gyönyörködni az idei versenyre kiírt egyik legszebb szakasz látképében. Itt aztán fogyott a fényképezőgépek és videokamerák tárhelye rendesen, főleg ha valaki most kapott észbe, hogy eddig keveset forgatott és kattogtatott.

A szerpentines rész után már országúti szakaszok következtek, kis városok, sok emberrel. Míg fel nem bukkant a szemük előtt Agadir városa, amely európai mértékkel is nagyvárosnak minősül.

A szintidő szerint délután kettőre kellett beérniük a versenyzőknek, ami okozott egyeseknek problémát. A probléma oka az többségében az lehetett, hogy az eddigi megszokott városi tempóval számoltak a versenyzők, figyelmen kívül hagyva a rájuk váró - Agadirra jellemző- forgalmi dugót. Így a célkapuhoz érés okozott még egy utolsó izgalmat mindenkinek. A város központjában felállított célkapun fáradtan, de boldogan gurultak át a Marokkót átszelő viadalt teljesítő egységek. Valószínűleg becses emlékként őrzik majd a sikeres teljesítésért kapott emlékplakettet.

Az ünnepélyes eredményhirdetés délután 5 órára volt beharangozva, de az óvások miatt az éjfélre kifüggesztett eredményeket tekintik hivatalosnak.



Senkit ne tévesszen meg a listán szereplő célbaérők száma, hisz ebben azok is benne vannak, akik elhagyva a versenyútvonalat most Bamakóba tartanak. Azonban a korábban szerzett pontjaik alapján láthatóak a listán. Az utóbbiak Villám Géza vezetésével és katonai védelem mellett vélhetően vasárnap (de leginkább hétfőn) érik el céljukat.

Az első helyen a Homokdűne.hu csapata végzett.


 
„Rettentő nehéz, technikás szakaszokat jelöltek ki a szervezők, ráadásul a navigáció is nehéz volt. Viszont gyönyörű tájakon mentünk keresztül. Boldogok és elégedettek vagyunk, teljesítettük, amit elterveztünk” – nyilatkozta László Péter, a csapat egyik tagja.

„Én repülök haza, ugyanis a Filmszemlén bemutatják a kisfilmemet, de a többieknek még nem ért véget a kaland. Egészen Dél-Afrikáig, Fokvárosba mennek.”
Második helyen a We solve it BBT2 csapata végzett, míg a harmadik helyen a Green Network csapata futott be, akik éppen a mai nap előzték meg a Snickers csapatát.

„Hosszú és fárasztó kéthetes út volt, de örülünk az eredményünknek, hiszen az utolsó napnak még a negyedik helyről vágtunk neki” – mondta a pilóta, Szebényi Péter. „A kocsink remekül bírta a megerőltető szakaszokat, s szerencsére mi is együtt vagyunk. Felejthetetlen két hét volt, s úgy gondolom, nincs okunk a panaszra az eredményünk miatt.”

A Snickers Team végül a negyedeik pozíciót szerezte meg.



 „Sajnos, az utolsó napot elrontottuk” – árulta el Lukács Tóth Kálmán. „Kihagytunk pontot, hibáztunk is, de nem csak ezért vagyunk csalódottak. A szervezők nem minden esetben egyformán értelmezték a szabályokat, így az óvások utáni jóváírások miatt sok minden megváltozott az utolsó napokban.”



Egyetlen versenyben maradt motorosunk Hodola Richard, aki ezáltal a motoros kategória győztesének tekinthető, az összetett 45. helyén végzett.

A kéthetes kalandot követte a PARTY kifulladásig!

Innentől a résztvevők fakultatív programokba kezdenek…
Ezúton is gratulálunk mindenkinek!

TOTOS

Korábbi Bamako hírek:

2010-01-29 péntek Budapest-Bamako 2010: Marokkó új arca

Még mindig az óceán partján haladt a mezőny, de most eső is áztatta a kalandorokat. Kisebb technikai gondokkal megúszták a 12 szakaszt a versenyben ma...

2010-01-29 péntek Budapest-Bamako 2010: Hóesésben, keskeny szerpentinen át

A 13. szakasz még a babonásoknak sem okozott gondot. Trükkös, látványos helyeken kellett haladniuk a kalandoroknak, amelyhez teljesíthető szintidőt ad...

2010-01-28 csütörtök Budapest-Bamako 2010: Gyönyörű nap

A sok gyötrelem után most egy könnyűnek mondott szakaszt teljesített a mezőny. Szinte mindenki szintidőn belül ért célba és áradoztak a gyönyörű táj l...

2010-01-27 szerda Budapest-Bamako 2010: Az óceánparton haladva

A mezőnyből kivált már 17 csapat, akik Bamako felé vették az irányt, a többiekre pedig egy enyhébbnek mondható hat órás szakasz várt.Budapest-Bamako 1...

Régebbi cikkek

Welcome to Bamako (2009-01-31)

Kiemelt akciós termékeink