Baleset-megelőzés: Első az élet
Messzire jutottunk az elmúlt 15 év alatt. A modern motorok a gazdagok játékszereiből tömeges szabadidő- és közlekedési eszközzé váltak. De számuk növekedésével sajnos a súlyos balesetek száma még inkább megnőtt. Feladatunknak tekintjük, hogy ezen változtassunk.
Navigare necesse est – hajózni kell – mondták a rómaiak. Igen, hajózni kellett, mert a kereskedelem, a hírek továbbítása, az áruk szállítása ezt megkövetelte. Ma ugyanezt mondhatnánk az autózásról, autózni kell, mert különben megáll az élet. Minden kornak megvolt a maga közlekedési eszköze, kezdetben a ló, a kocsi, a hajó, majd jöttek a gőz-, végül pedig a belső égésű motorok hajtotta közlekedési és szállítójárművek. Egy dolog közös volt bennük: még a leglassabb is jóval nagyobb sebességet ért el, mint maga az ember önerőből. Az emberi test az evolúció során nem úgy fejlődött, hogy e sebesség következményeit károsodás nélkül elviselje. Persze nem akkor van a baj, amikor halad a jármű utasával, hanem amikor valami probléma jön közbe: megbotlik a ló, tengelytörést szenved a lovaskocsi, kisiklik a gőzmozdony, összeütközik két autó, vagy... elütik a motorost. Ezért az emberekben kezdetektől megvolt a törekvés, hogy a baleseti okokat kiküszöböljék, igen hamar szabályozni kezdték a közlekedést. Az első, motorral hajtott gépjárművek például csak úgy közlekedhettek, ha előttük piros zászlót vivő ember haladt, aki figyelmeztette a közlekedés többi résztvevőjét a közelgő veszélyforrásról.
Mára a közlekedés tömegméretűvé vált, és ez magával hozta a balesetek számának növekedését is. A baleseti statisztikákat elemezve láthatjuk, hogy időről időre voltak kedvező tendenciák, alapvetően azonban évről évre no a közlekedési balesetek száma. Ez összefüggésben áll a forgalomban részt vevő járművek növekvő számával is, de az összefüggés nem egyenesen arányos. Az elmúlt évben mintegy 21 000 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt országunkban, ennek 5%-a halálesettel végződött. A balesetek során közel 29 000 közlekedő ember sérült meg, ebből 1284 személy életét vesztette, több mint 8000 súlyosan megsérült. A könnyebben megsérültek száma meghaladta a 19 000- et, ez 1%-kal kevesebb, mint 2004-ben. Jelentősen, 17%-kal nőtt viszont a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma a bázisidoszakhoz képest. És ez az utóbbi adat az, ami igen elgondolkodtató. Igaz, az eladott motorkerékpárok száma is ennyivel növekedett, az eddigi állományt figyelembe véve mégis jelentős százalékos emelkedés érezhető. És minden egyes számadat mögött a való életben emberi sorsok és drámák rejlenek. Tenni kell valamit ez ellen. Sőt, már rég kellett volna. Elhatároztuk, hogy mi magunk – mint motoros média – is teszünk valamit az ügy érdekében. Ha nem is tudunk kézen fogni minden motorost, aki tudatlansága révén veszélybe sodorja magát, legalább felvilágosítani tudunk, ezzel legalább azokat, akik eddig nem tudták, de figyelnek, talán távol tudjuk tartani az elkerülhetőtől. Úgy gondoljuk, első lépésként a balesetekkel kapcsolatos számadatokkal kell tisztában lennünk, tehát pár statisztikai adat közzétételével kezdünk, a későbbiekben pedig bemutatjuk a leggyakoribb motoros baleseti szituációkat és ezek okait.
Szöveg: Mezõ János és Paulovits Imre, kép: Dekra, adatforrások: Központi Statisztikai Hivatal honlapja, ORFK OBB honlapja
Forrás: Motorrevü (2006/5)
Korábbi Biztonságtechnika hírek:
Általában hosszú távra, legalább három-öt szezonra vesz az ember ruhát, sisakot stb-t. Hogy ennyi idő alatt garantáltan ne legyen baj a szett egy dara...
A SHARK ötlettára kifogyhatatlan! A francia gyár újító szelleme nem pihen, és 2011-re – a múltkor már bemutatott Vision-R sisak mellett – további fejl...