Fortélyok és praktikák kalandmotorosoknak 2. rész - Mibe pakoljunk?
2. rész - Mibe pakoljunk?
Ez függ attól is, milyen jellegű a túra.
Ha lemész az aszfaltról, offroadozol, akkor a fém doboz semmiképpen nem ajánlott (műanyag sem). Sem oldalra, sem a csomagtartóra (topcase). Egyrészt mert a rázkódástól a merev rögzítési pontok, a segédváz, vagy a platni esetleg nem akkor szakad szét, amikor neked is pont jó. Másrészt, ha nem jön össze a terv, hogy mindig te legyél felül, a motor pedig alul, és rád esik a motor, a doboz eltörheti a virgácsodat.
Puha táskákban elég széles a termékspektrum, ha valóban kihasználod, érdemes egy komolyabb (drágább) cuccot beszerezni. Alkalmi felhasználásra megteszi egy nyeregtáska is, a lényeg, hogy legyen vízhatlan, de megoldás lehet, ha csak a belepakolt cuccaidat teszed vízhatlan zsákokba. A legpuritánabb megoldás a sporttáska felpókozva, belül a ruhák tescós reklámszatyrokban, de az ezzel a szettel készült képekkel nem leszel menő. Amire figyelni érdemes, a csatok és a rögzítő hevederek minősége.
A műanyag doboz sérülékeny, a gyári szettek elég drágák tudnak lenni. Ha eltört, cserélni kell, nem érdemes mókolni. Ha nem mész le az aszfaltról, megfelelőek. Vannak olyan motorok, amiknek viszont piszkosul jól áll.
A fém dobozt sokan szeretik, jó divatot csinálnak neki a nagy motormárkák, és a világszédelgők. Sose kopnak el, és tök klasszul fel lehet őket matricázni, hogy mindenki lássa merre jártál már. Zárhatóak, lehet bele béléstáskát tenni, így akár rá is hegesztheted a konzolra. Jól pakolhatóak, vízhatlanok mindkét irányban, azaz, ha kilyukad a sörözdoboz, faszán bepácolja a ruháidat. Sérülés esetén általában javíthatóak. Rögzíthetsz plusz hengerzsákot a tetejükre, ezáltal igen nagy kihasználható űrméretet el tudsz érni. Így esnek sokan abba a hibába, hogy tele is rakják a dobozokat, hiszen egyrészt ki van fizetve, másrészt nem lötyöghetnek benne a cuccok. Aszfaltos túrákra tökéletesek. Terepre nem ajánlatos, bár nem dől földig a motor, de ha a lábad ott marad, fájni fog, töri a csontot.
A topcase aszfaltos túráknál praktikus, vagy városi szaladgáláshoz. Azokat a cuccokat érdemes belerakni, amik út közben is kellhetnek, pl iratok, lóvé, aranyrudak, tálca sör, városban jó, ha belefér a sisak, ha beugrasz a bankba. Bár, ha pénzt veszel ki, esetleg pont kellhet… Sokan elfelejtik, vagy nem is tudják, hogy ezeknek a dobozoknak van egy esetenként igen alacsony értékben meghatározott rakodási súlyhatára. Nyilván ez függ attól is, milyen a rögzítése. Vedd figyelembe, hogy megemeli a súlypontot, a rögzítéstől függően elég nagy erőkarral is csavarhatja a segédvázat. Nem mellesleg a menetstabilitást kellemetlenül is befolyásolhatja 160-as utazónál (Németországban).
Mit vigyünk magunkkal?
Nagy igazság az, hogy amit nem használtál egy túra során, mert nem volt rá szükséged, legközelebb otthon hagyhatod. Kivételt képez ez alól természetesen az egészségügyi csomag és szerszámkészlet, defektjavító, valamint a tartalék gumibelső, és az esővédő. Akkor jó, ha ezeket nem kell elővenni, felvenni, mégsem hiányozhatnak. A legtöbben azonban alkalmi felhasználók, évente egyszer-kétszer mennek hosszabb útra, mire újból a pakolásra kerül a sor, már rég elfelejtették, mire nem volt szükségük. Akinek nincs esze, legyen notesze! Nem szégyen check listet írni, jobban átgondolható a téma, és bepakolásnál ellenőrzéshez is jól jöhet.
Érdekes, de a komfort és biztonság összefüggése itt is felfedezhető, ha erőltetjük kicsit. Például, ha azon izgulsz, hogy otthon hagytad a fürdőgatyát, és nem az útra figyelsz, fának mész. Sivatagban is. Hát ne izgulj! Gondolj arra, hogy olyan még sosem volt, hogy valahogy ne lett volna.
Az sem mindegy, mit hová pakolsz, gondold át; vannak dolgok, amiknek kéznél kell lenni, és vannak, amikre csak a szálláson, táborhelyen lesz szükséged.
Az aláöltözet alap, télen mert melegít, nyáron pedig, mert később leszel büdös. Nem ugyanazt kell használni, vannak téli és nyári aláöltözetek, és nyárra az alsót el lehet hagyni. Sokan esküsznek az „aldisra”, ők azok, akik még sohasem használtak profi cuccot… A merinó gyapjúból, illetve kevert szálas anyagból készült aláöltözők, alsógatyák drágák első ránézésre (másodikra is), de megérik, hidd el.
Alsógatya, póló, zokni, daily pack. Képzeld el, hogy a középkorban, ha hetente fürödtek, az már nagy szám volt. A távoli rokonaid is így voltak ezzel, neked is sikerülhet. 3 napi gatyapólózokni (gpz), plusz egy, ami rajtad van, több mint elég. Ez nem jelenti azt, hogy le kell csövesedni teljesen, lehet mosni is ugyebár. Sőt, ha szálláso(ko)n alszol, mindenhol van mosógép, amivel pl az ágyneműt mossák (jó esetben). Hotelekben a mosás szolgáltatás is, amiért fizetsz, jobb kempingekben szintén, de kisebb motelekben is, ha eljátszod, hogy jófej vagy, és rákérdezel, lesz sikerélményed.
Moshatsz kézzel is. Legpraktikusabb beállni a zuhany alá ruhában (gpz), majd ahogy veszed le a vizes, samponos-tusfürdős ruhadarabokat, a talpaddal elvégzed az előmosást. Aztán még rádolgozol kicsit, jól kicsavarod, teregeted. A klíma alá persze, amit kapcsolhatsz maxira, benne van az árban. Ha gyorsabban kell száradni a ruháidnak, betekerheted törölközőbe is, úgy csavard. Némely textil érzékeny tud lenni, tehát a saját dagadó bicepszeid látványa, miközben szárazra akarod csavarni a pólódat hamar elhalványuló szép emlék lesz száradás után a kinyúlt kedvenc zenekaros pólódat nézve.
Vadkemping esetén egyszerűbb a kérdéskör. Ha van víz, dörzsölheted kézzel, ha nagyon koszos, hamuval segíthesz (lúg). Általában csak az izzadságot kell kimosni, az meg a mosogépen is a könnyű mosás program. Gyors folyású víz mellett beleteszel egy követ, hogy ne vigye el a víz a ruhát, és ott hagyod fél órára. Ha meleg van, és esetleg találsz nagyobb felületű (tiszta) követ, ki lehet klopfolni rajta a ruhát, a lényeg, hogy minél kevesebb víz legyen benne, amikor kiakasztod száradni. (nem árt, ha van nálad szárítónak alkalmas kötél.)
Moshatsz menet közben is. Ehhez szükséged lesz egy vízhatlan zsákra, amibe a ruhát, vizet, és némi sampont (jobb, mint a tusfürdők általában) kell tenni. Mivel be nem engedi a vizet, jó eséllyel kifelé ugyanez a szitu. Ezt, ha reggel felkötöd a csomagokra, és zötyögsz vele egy kicsit, már csak öblíteni, szárítani kell egy alkalmas helyen.
Itt ismét elővehetjük a ruhaanyagok kérdését. A könnyen száradó textilek előnyben. A tiszta pamut nem az, a nylon igen, az igazit valahol félúton fogod megtalálni. Manapság technikai ruházatnak hívják ezt a kategóriát, és motorosoknak is gyártanak direkt funkciónak megfelelő gúnyákat.
Bázis szett
Ezek azok a dolgok, amelyek egy alap komfortot biztosítanak, amit ezek használatával nem tudsz megoldani, azt nem is akarod. Általában a vadkempinges túrákra is esik szállás, tehát kiindulópontnak a vegyes túrát vesszük.
A természetjáróktól, gyalogtúrázóktól sokat lehet tanulni, van egy külön fajtájuk, az ultralight csoport, ők minden grammot lemérnek. Nekik valóban fontos lehet a súly, hiszen a hátukon viszik. Neked is fontos, de azért nem kell túlzásokba esni.
Aláöltözet: téli alsó felső, ha hideg van, esetleg éjszakára is jól jöhet a hálózsákban.
GPZ: érdemes erre is költeni. A műszálas póló, zokni, gatya nagyon kényelmetlen. Nem kell full merinói szettet venni (nincs is), a kevert szálas anyagokból készültek elég jók. Jól felismerhetőek az árcímkéikről, de ha jól választasz (van rizikója, mivel egyénfüggő is, pl mennyire vagy izzadékony), elég hosszú ideig bírják a strapát.
Meleg pulóver. Nem kettő félig meleg, hanem egy, ami tényleg. Plusz egy softshell, mert jól szigetel.
Tollkabát. A műszálas töltetűek sosem olyan jók, mint a toll, de egy jobb minőségű megteszi. Héjkabáttal (pl az esővédőd vagy pulcsival) lesz a legjobb a szigetelés. Mivel a legjobb (hő) szigetelő anyag a világon a levegő, ezért használják a tollat. Tehát nem a toll szigetel, hanem a levegő a tollpihék között. Annál jobb, minél bolyhosabb, és a steppeléssel a cellákkal is lehet bűvészkedni. A legjobb minőségű a kacsa és liba alj(!) tollazata, ami elég drága alapanyag. A sastoll, pávatoll, papagálytoll nem elég jó, ezért nem is használják. A töltet mennyiségét grammban adják meg, ha ilyen adatot nem látsz feltüntetve, az gagyi. Nyilván attól jobb, minél több a (pehely)toll. Mosni lehet, de nehezen szárad, és rázogatni kell, mert belül a cellákban összeragadnak a pihék. Úgy értem, nagyon szorgalmasan kell rázogatni… Mosógépben mosáshoz szoktak teniszlabdát használni, de ez nagy téveszme, miközben vizes a cucc, nem segít, szárítógépben viszont igen. A kínaipiacostól ne várj sokat, abban vagy műszál, vagy evezőtollak vannak. Ha már kínai cucc, inkább fűthető mellény, kabát miegymás, ami megérős lehet.
Nadrág, rövidnadrág. Legjobb a lefűrészelhető csövű, 2 az egyben…
Tengeri cipő, szandál, vízi cipő. Mindegy, hogyan nevezzük, arra lesz jó, hogy ne kelljen mezténláb menned a tengeri sünös tengerbe, a kavicsos folyóba, szálláson a zuhanyzóba. De akár napközbeni kényelmes viseletnek is. Mindenképp legyen vastag talpú, és ha vízi cipő, vagy szandál, a hátsó rész talphoz való rögzítése gyenge pont! Ha az iszap nagy erőkkel marasztal, szét fog szakadni előbb utóbb. Ha nincs, egy szövet edzőcipő pont ugyanolyan jó, ha könnyen szárad. Csomagon kívül menet közben száríthatod.
Vízhatlan zokni. Lehet kapni direkt motoros kivitelben is, tényleg nem ázik át. Ha folyókon, nagy pocsolyákon kelsz át, hiába vízálló a csizmád, ha belefolyik a víz felülről, vizes lesz. A csel, hogy a vízhatlan zoknit akkor veszed fel, amikor már szétázott mindened. Előtte megszárítva a lábat! Jó időben, és persze ha nem csapatod újra vizes helyeken, egy nap alatt kiszárad a csizma, úgy, hogy a lábad is száraz marad. Apropó! Sokkal könnyebben szárad minden lábbeli, ha kiveszed a talpbélést, és külön szárítod! Újságpapírral, törölközővel, ruhával kitömheted a bakit, ezek magukba szívnak valamennyi vizet, de ne hagyd benne! Hajszárítózásnál jusson eszedbe, hogy ha csak befelé megy a 60 fokos levegő, kifelé nem, előbb utóbb eléri a gyulladási hőmérsékletet… Jobb esetben csak elolvad a hajszárító, vagy egy biztosíték, de ha valami tűzveszélyes, akkor ez az.
A hasitasi divat dolga is, a lényeg, hogy legyen egy rekeszed a ruhán, vagy valahol rajtad (nem a motoron!), amiben a pénzt, iratokat tartod. Vízhatlanul persze.
Nap elleni fejvédelemnek sapka, kalap, vagy egy kendő is megteszi, vagy csősál. Talán ez utóbbi a legpraktikusabb, sálként menet közben használható, táborban hűvös reggeleken, sátorban hideg éjszakákon fejre lehet húzni. A dupla rétegű erre praktikusabb, viszont az nem fog beférni a sisak alá, ha arra is használnád.
A naplencséről már értekeztünk, nem baj, ha menő vagy benne, bedobsz egy rágót, aztán indulhat a csajozás.
Tisztasági csomag
Legyen kompakt. Ne vidd magaddal az otthoni cuccot, legalábbis ne az eredeti tubusokban, dobozokban. Mindent megtalálsz a drogériákban kisebb kiszerelésben. Vagy vehetsz olcsó kis utazós tégelyeket, ha ragaszkodsz a megszokott illatanyagokhoz. Otthon kikísérletezheted, hogy a habtested teljes felületét mennyiből mosod le kielégítő módon, és porciózhatod is a napok számának megfelelően. Vagy annak felével, negyedével számolva… szóval otthon is hagyhatod. Van kis tubusos fogrém, és összecsukható fogkefe is, de hidd el ugyanolyan jó, ha levágod a felét a nyélnek. Engedd el a testápolót, a masszázsolajakat, a szakállápolót, vigyél vazelint, az mindenre jó, vagy WD40 úgyis lesz nálad… Borotvából csak egyet, a világ más tájain is vannak szőrös emberek, majd kérhetsz tőlük, vagy vehetsz ott, ahol ők. A modern elemes többfunkciósok elég sokat bírnak.
Hosszabb útra körömolló, csipesz, fültisztító pálcika, (ezek szerszámként is használhatóak)
A továbbiakban lesz még szó a kütyükről és a tábori felszerelésről.
Korábbi Hasznos ötletek hírek:
Figyelem! Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a cikkben szereplő és bemutatott módszerekkel kapcsolatban nem szükséges orvosának, életmódtanácsadójána...
A KLIM egyedülálló technológiája a motoros ruházat gyártásban
Egyre speciálisabbak a motoros lábbelik, mégpedig attól függően, hogy ingázásra, túrázásra, netán pályamotorozásra tervezték őket. Mindegyiknek megvan...
A motorozás a szenvedély és szabadság jelképe, de sajnos potenciális veszélyforrást jelenthet a hallásunkra nézve. Amikor egy motoros járművel közleke...